دوشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۴۸
کد خبر: ۱۴۲۱۶۸
|
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۰
در بیست و چهارمین دورهمی بچه‌کتابخون‌های فرهنگسرای عطار نیشابوری مطرح شد

مطالعه زندگی‌نامه بزرگان، یک درس مهم در زندگی

بیست و چهارمین دورهمی «بچه‌کتابخون‌ها» با عنوان «ایستگاه مولوی» و محوریت مولاناخوانی با معرفی و خوانش کتاب توسط نوجوانان کتاب‌خوان در روز یکشنبه ۱۵ مهرماه در کتابخانه عطار نیشابوری برگزار شد. 

مطالعه زندگی نامه بزرگان، یک درس مهم در زندگیبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، بیست و چهارمین دورهمی «بچه‌کتابخون‌ها» با عنوان «ایستگاه مولوی» و محوریت مولانا خوانی با معرفی و خوانش کتاب توسط نوجوانان کتاب‌خوان در روز یکشنبه پانزدهم مهر ماه ۱۴۰۳ ساعت ١۵ در کتابخانه عطارنیشابوری برگزار شد و  غلامرضا احمدخانی نویسنده و نمایشنامه نویس به عنوان تسهیلگر حضور داشت.

غلامرضا احمد خانی تسهیلگر برنامه گفت: خواندن مثنوی معنوی به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین آثار ادبیات فارسی برای همه نوجوانان امری لازم و ضروری است. مولانا، اندیشه‌های فرهنگ ایرانی را در اثر منظوم و بزرگ خود، مشتمل بر ۲۶ هزار بیت  انعکاس داده است و یکی از بزرگترین شاهکار‌های ادبیات فارسی به حساب می‌آید. احمدخانی گفت: زمانی که نام مولانا جلال الدین محمد بلخی را می‌شنویم به دلیل وجود نام پر رنگ او در بخشی از عقبه‌ی فرهنگی و ادبی مان، به خودمان می‌بالیم و احساس غرور می‌کنیم. با این حال چند نفر از ما به درستی در احوالات مولانا کنکاش کرده ایم و او را می‌شناسیم؟

وی ادامه داد:  ما از دوران مدرسه، بصورت محدود و جسته و گریخته با داستان شمس و مولانا آشنا شده‌ایم ولی آن طور که باید و شاید با حواشی پیرامونی زندگی مولانا از بدو تولد تا پس از مرگ، چندان آشنا نیستیم. وقایع تاریخی دوران زندگی مولانا، اندیشه و فلسفه‌ی او، زندگی شخصی اش، دیدارش با شمس، شاگردانش و…، همه‌و‌همه در خلق آثار بزرگی همچون "مثنوی معنوی"، "فیه ما فیه"، " دیوان شمس"، "مجالس سبعه" و ... تاثیرگذار بوده اند و ضروری است تا با این شاهکار ادبیات ایرانی آشنا شویم.

احمدخانی به رمز و راز‌های نهفته در کتاب‌های مولانا خصوصا مثنوی معنوی اشاره کرد و گفت: هر وقت شروع به خواندن یا شنیدن اشعار مولانا می‌کنیم، خوشحال از درک این اشعار، با خود می‌گوییم مولانا که بوده است؟ حوادثی که در دوران مولانا به وقوع پیوسته است، کدام‌ها بوده اند؟ یا مولانا چه داستان‌ها و حکایاتی را به چشم خود دیده است که توانسته چنین گنج‌های عظیمی را به یادگار بگذارد؟

غلامرضا احمدخانی به بهره گیری از خواندن این آثار بی بدیل برای نگارش و نویسندگی اشاره کرد و گفت: بی‌شک نوشتن رمان و داستان برای نوجوانان با توجه به دایره لغات و سطح اطلاعات عمومی آنان، امری دشوار است. از این رو، نوجوانان و دوست‌داران ادبیات نوجوان از خواندن داستان مثنوی مولوی به زبان ساده لذت خواهند برد؛ چرا که آنها را با دنیای دیگری آشنا خواهد کرد.

احمدخانی در پایان گفت: خیلی از زمان‌ها ما آثاری از ادیبان، شاعران، نویسندگان و هنرمندان را از نظر می‌گذرانیم و مطالعه‌ی احوالات شخصی، تاریخ دوران زندگی، آشنایی با فلسفه‌ی فکری، زندگی شخصی و… هر ادیب، شاعر، نویسنده و هنرمندی می‌تواند ما را در درک و دریافت آثار او یاری رساند. مولانا از بزرگ‌ترین شاعران و عارفان تاریخ ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. ما اگر با بافت پیرامونی آثار وی بیش‌تر آشنا شویم به کُنهِ پیام و مطلب آثارش دست خواهیم یافت.

علاقه‌مندان برای شرکت در برنامه‌های فرهنگسرای عطار نیشابوری می‌توانند به میدان بریانک خیابان شهید دعوتی خیابان شهید امیر قلی مراجعه کرده و یا برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۵۵۷۱۸۱۴۳ تماس بگیرید.  

نظر شما